Skitur til Storgrovtind

STORJUVTINDEN: Galdhøpiggen i bakgrunnen
STORJUVTINDEN: Galdhøpiggen i bakgrunnen Foto: Trond Gaarder

Fem turdeltakere fikk en uforglemmelig pinse på ski i Jotunheimen.

Vi kom oss opp på fredagskvelden, og etter noen diskusjoner bestemte damene at vi skulle telte litt nedover Juvasshytta og ikke på bre som planlagt. Det var nok et bra valg!

Første dag på ski

Juvasshytta - Porten - Storjuvbreen - Bakarste Storgrovhøe (2259mtr)-/Fremste Storgrovhøe tr (2253m) - Storjuvbrean - Porten - Juvasshytta

En fin start oppover Styggebrean med fjellski i fin snø. Kom oss gjennom Porten og ned til den imponerende Storjuvbreen. Etter lunsj gikk vi ned mange høydemeter til Heimre Illåbrean før vi kom oss opp til Bakarste- og Fremste Storgrovhøe. Her var det imponerende utsikt mot Galdhøpiggenområdet. Turen ned fra Storgrovhøan gikk bra, snøen var passe myk, så vi kom oss greitt ned. Deretter gikk samme vegen tilbake til Juvasshytta.

Det ble en fin, lang og slitsom tur. Været var flott og snøen var bra, med noe vind tilbake over Styggebrean.

GODT HUMØR:  Lunsjen smaker ekstra godt med Storgrovhøan i bakgrunnen
GODT HUMØR: Lunsjen smaker ekstra godt med Storgrovhøan i bakgrunnen Foto: Trond Gaarder
PÅ TOPPEN: Bakarste Storgrovhøe
PÅ TOPPEN: Bakarste Storgrovhøe Foto: Trond Gaarder

Dag to:

Juvasshytta - Porten - Storjuvbreen - Ymelstinden (2344mtr) - Storjuvtinden (2327mtr) - Porten - Juvasshytta

Planen var å gå til Skarstinden over Storjuvbrean, men etter besiktelse og vurderinger, bestemte vi oss for å satse på Ymelstinden og Storjuvtinden. Vi gikk på ski mot Ymelstinden, inntil det ble for bratt, skia ble parkert, vi gikk opp den bratte snø-siden mot Ymelstinden. Snøen var myk, så det var lett å få feste for skiskoa. For å komme oss til topp-punktet, måtte vi sikre oss med tau over en hammer, og etter hvert kom vi oss på toppen Ymelstinden.

Deretter gikk vi snøen mot Storjuvtinden, og utsikten er veldig imponerende, vi kan se folkene på Galdhøpiggen i strålende solskinn. Det ble en flott turdag i strålende påskevær!

NED(OVER)TUR: fra Storjuvtinden Foto:
NED(OVER)TUR: fra Storjuvtinden Foto: Foto: Trond Gaarder

Dag tre

Krossbu - Storbreatinden (2018mtr) - Krossbu

Dagen startet med å pakke ned teltet ved Juvass, og denne dagen hadde vi planlagt en Randonee-tur. Vi kjørte mot Sognefjellet og siktet oss mot Loftet, men der var det lite snø, så vi satset på Krossbu. På Krossbu var det masse folk i shorts og strålende solskinn. Vi gikk for Storbreatinden, kom oss opp på toppen, og fikk en deilig nedoverkjøring tilbake mot Krossbu.

PÅ TOPPEN av Storbreatinden
PÅ TOPPEN av Storbreatinden Foto: Trond Gaarder
FORBEREDELSER: Snart klar for nedkjøring

Det ble en veldig bra pinse med varierende turer og fine folk!