Påsketur til Okstindan 24. – 28. mars

Foto: Ingemari Jürgensen

TURREFERAT: 14 forventningsfulle deltakere møttes på Lillehammer stasjon lørdag ettermiddag for å ta kvelds/nattog til Bjerka i Nordland.

Over 14 timer senere sto vi så der, litt trøtte etter en natt på toget. Drosjen kom som bestilt og oppover til Innerdalen innerst i Brygfjelddalen bar det. Frokosten ble spist i drosjen og allerede i 8-tiden sto vi så klare med ski på beina og tunge sekker på ryggen.

Det var en kald og klar morgen og med feller på skiene inntok vi et nedsnødd scooterspor. Det trakk noen skyer over fjelltoppene men vi gikk sola i møte først oppover bjørkeskog og så i et åpent fantastisk landskap. Etter hvert kom vi opp i sola og til og med en litt kald vind som vi hadde merket på vei oppover la seg. Allerede midt på dagen ankom vi dagens mål Gråfjellhytta. Der hadde hyttevakten tent opp i ovnen fordi Hemnes turlag skulle ha dagstur ditt. Noen av oss satt oss ute, andre inne for å spise lunsjen vår og etter hvert rant det inn med dagsbesøk og vaffelduften fylte hytta.

De fleste av oss hadde lyst til å utnytte den vakre dagen til en tur opp på breen. Uten sekk gikk det lett oppover og før vi nesten visste av det var vi på vei mot vår første topp: Oksfjelltuva på 1525 moh. og med flott panoramautsikt. Så var det av med fellene og nedover bar det i puddersnø helt ned til hytta. Her ventet et helt lite fjell av vafler som Hemnes turlag hadde til overs – snakk om servise. Kvelden kunne ellers by på en helt fantastisk solnedgang over Helgelandskysten.

Andre dagen bød på knallblå himmel så det var lett å motivere seg for å få på sekk og ski og sette nesen mot Okstindbreen. Vi hadde blitt enige om å gå rett til Rabothytta og så ta en ettermiddagstur med lett sekk. Så allerede ved lunsjtid hadde vi kommet fram til denne fantastiske hytta som alene er et besøk verd. Etter lunsj gikk vi så oppover brefallet igjen først til en liten topp på 1369 moh. Siden de høyere toppene hadde gjemt seg i skylaget valgte noen av oss å gå innover breen en tur før retur til hytta.

Tredje dagen hadde tåken lagt seg over hele området bortsett fra noen små gløtt. Likevel la vi i vei opp til breen. Kart, kompass og peakbook-app ble tatt i bruk for å navigere oppover breen og dagens mål var Oksskolten på 1915m. Sikten bedret seg imidlertid ikke, så etter noen timer delte vi oss. Noen gikk tilbake til hytta mens 9 stk. fortsatte mot Oksskolten. Når vi kom til stedet der det var naturlig å gå av breen, åpnet det seg opp og sikten kom. Skiene ble satt igjen nede på breen og en lang marsj på beina opp til toppen stod foran oss. Målet ble nådd for alle 9 som ønsket å nå toppen.

Siste dagen hadde sola kommet fram igjen og siden vi ikke trengte å tenke på returen ned til dalen før i 12-tiden tok mange seg en tur opp på breen i ulike retninger og mot ulike småtopper. Med puddersnø og herlige nedkjøringer var det om å gjøre å utnytte dagen. Klokka 12 hadde alle pakket og hytta var ryddet og så bar det nedover og nedover mot Tverråga i Leirskarddalen ditt vi skulle møte drosjen.

Bjerka stasjon ble inntatt og brukt til omkledning før vi tok kvelds/nattog hjemover. En trøtt gjeng ankom Lillehammer grytidlig skjærtorsdags morgen. Men turen var så absolutt vært den lange reisen.